کمپین هدایت تحصیلی بدون پشیمانی

کمپین هدایت تحصیلی بدون پشیمانی

از کنکور 1404 به بعد عنوان دیپلم با رشته کنکور باید یکی باشه. جای خطا نداری!! بیا بهت بگم چطور انتخاب کنی تا پشیمون نشی.

X

آزمون استعدادیابی

آزمون استعدادیابی

همه ما سعی داریم استعداد دانش آموز خود را کشف کنیم. آزمون جامع استعدادیابی ویکی سنج با پرسش‌هایی از زندگی روزمره دانش آموز شما استعدادهای شاخص را می یابد و برای پرورش آن به شما راه کارهایی را ارائه می کند.

 مدت مطالعه: 6 دقیقه

 تعداد کلمات : 953

 مقاله همراه با ارائه راه کارهای کاربردی و پیشنهادات سنجشی

فهرست مطالب





جهت اجرای آزمون کلیک کنید

آزمون استعداد یابی استعدادیابی استعداد یابی کودک پرسشنامه موفقیت کشف

استعداد چیست

ان

عوامل ژنتیکی موثر در استعداد

 

عوامل محیطی موثر در بروز استعداد

تاثیر والدین و مدرسه

تاریخچه خانواده خود را مرور کنید: افراد خانواده و خویشاوندان شما، دایی، عمه، برادر، خواهر، والدین، پدربزرگ و مادربزرگ و … چگونه خود را سرگرم می کردند یا می کنند؟ چه خصوصیات شاخصی در آنها وجود داشت؟ شغل آنها چیست یا چه بوده است؟ اوقات فراغت خود را چگونه می گذرانند؟ چه مهارت‌هایی دارند؟ آیا از بین آنها کسی جایزه یا مدالی برای موفقیت در کاری گرفته است؟ کار مورد علاقه آنها چیست؟ این موارد را یادداشت کنید و در بین آنها به دنبال کشف استعداد و توانایی های خاص باشید. بسیاری از ویژگی‌ها موروثی هستند و در وجود شما و فرزند شما هم سرشته شده اند و کودک شما تاکنون چگونه پیش رفته است؟ چگونه آزمایش و ارزیابی شده است؟ میزان موفقیت او چقدر بوده، و این موفقیت چه مدت ادامه داشته است؟ پس از موفقیت های سریع اولیه و هنگام کند شدن روال این موفقیت‌ها، عکس‌العمل کودک چگونه بوده است؟ ارتباط او با معلم های مدرسه چگونه است؟ آیا تأثیر مسئولین مدرسه بر کودک شما مثبت بوده است؟ آیا کودک از مصاحبت با شما لذت می برد؟ علایق خانواده بیشتر روی چه موضوعی متمرکز است؟ چه اقدام عملی برای تقویت استعدادها در خانواده انجام می شود؟ مثلا آیا موسیقی، ورزش، هنرهای تجسمی و گردش های علمی برای شناخت طبیعت در زندگی روزمره شما جایگاهی دارند؟ و آیا در خانواده دانشی وجود دارد که به نسل های آینده منتقل شود؟ مثلا در زمینه علوم طبیعی، پزشکی، ورزش، موسیقی، صنعت یا هنر؟  دوستان کودک شما چه کسانی هستند و چه نفوذی روی او دارند؟ و مشغولیات دوستان کودک شما چیست؟ و آیا در بین آنها کسانی هستند که به عنوان یک الگو، مورد تحسین کودک شما باشند؟ به چه دلیل؟ و در جمع دوستان او چه رفتار و صفاتی مورد تأیید است؟ بی تفاوتی و خونسردی، پایداری، بیکاری و لاابالی گری یا فعالیت و کسب موفقیت؟  جو عمومی خانواده چگونه است؟ تسلیم در برابر سرنوشت و اعتقاد به اینکه هر چه قسمت باشد، همان خواهد شد با توجه به تلاش و آموزش؟ آموزش این مسائل در خانواده شما تا چه حد است: فعال بودن، سازنده بودن و کسب بهترین مقام در زمینه های مختلف؟

شرایطی که مستقیما به کودک مربوط می شود

 کار مورد علاقه کودک شما چیست؟ چرا نباید فشار اضافی به کودک وارد کرد؟ با چه کارهایی به مدت طولانی خودش را سرگرم می کند؟ و چه کارهایی را به اجبار یا صرفا برای هماهنگی با دوستان انجام می دهد؟  چه کاری را خوب یا بهتر از دیگران انجام می دهد؟ و در چه کارهایی با سرعت پیشرفت می کند و چه آموزش‌هایی برای او آسان تر است؟ چه کارهایی را تاکنون هرگز تجربه نکرده است؟

رشد استعداد بستگی به جو خانوادگی دارد.

شما به عنوان والدین می توانید تمام این سؤالات را پاسخ دهید.

اطلاعات صحیح شما در تحلیل واقع گرایانه استعداد کودک مؤثر است. بعد پاسخ های خود را با نتیجه پرسشنامه های این سایت مقایسه کنید، نقاط مشترک و تأیید شده آنها را پیدا کنید و خط قرمزها را مشخص کنید تا در مسیر صحیح شناخت استعداد کودک خود قرار گیرید.

پرسشنامه جامع استعداد

 هر کودکی ذوق و علاقه و توانایی های خاص خود را دارد. تقریبا همه والدین چنین اندیشه‌هایی را در ذهن خود دارند کودک من نقاشی های قشنگی می کشد، جمله های زیبایی بیان می کند، مهارت های حرکتی خوبی دارد، کاردستی های جالبی درست می کند، آیا او واقعا از استعداد و هوش ويژهای برخوردار است؟ چطور می توانم از این موضوع مطمئن شوم؟ او در ادامه آزمونی جامع برای شاخص های دهگانه شخصیت را ملاحظه می کنید که اگر با صداقت و به طور کامل به آنها جواب دهید، می توانید استعدادهای کودک خود را شناسایی کنید.

مشاهده دقیق روش استفاده از پرسشنامه

تاکنون شما اطلاعاتی کافی در مورد کشف استعداد کسب کرده اید. اگر آمادگی پاسخ دادن به آزمون را دارید، همین حالا شروع کنید

شروع آزمون

چند نکته درباره سوال های آزمون

برای یافتن پاسخ صحیح سؤالات به خود و کودک خویش فرصت کافی بدهید. پاسخ دادن به سؤالات هیچ محدودیت زمانی ندارد؛ در عوض آنچه اهمیت دارد، صداقت شما در برابر خود و کودک است. دقت کنید که به جای پاسخ های حقیقی، پاسخ های مورد علاقه خود را علامت نزنید. این اشتباه موجب می شود که در شناخت استعدادهای کودک خود نتایج غیرواقعی و ناکارآمدی را به دست آورید.

شاید متوجه شوید که برخی سؤالات در زمینه های مختلف تکرار شده اند. این کار آگاهانه طراحی شده است. در این موارد شما باید با توجه به زمینه سؤال به آن پاسخ دهید.

نحوه پاسخ دادن

برخی سؤالات را نمی توان به صورت قاطع با بلی یا خیر پاسخ داد؛ به همین علت ما روش پاسخ ۵ گزینه ای را به شرح زیر در نظر گرفته ایم 

0 . اصلا صدق نمی کند. 1۔ اکثرا صدق نمی کند. 2- گاهی صدق می کند. 3- اکثرا صدق می کند. 4- کاملا صدق می کند. در هر مورد نزدیک ترین حالت را علامت بزنید.

پرسشنامه ها

برای هر یک از شاخه های استعداد دو پرسشنامه پیش بینی شده است، یکی برای والدین و یکی برای کودک

نتایج آزمون شامل دو بخش : خصوصیات شخصیتی یادگیری دانش آموز (تعامل اجتماعی – سازگاری و انگیزه تلاش ) و استعداد های هفتگانه ( تجسم فضایی ، تفکر منطقی، مهارت گفتاری ، مهارت های فنی -عملی ، خلاقیت ، مهارت های ورزشی ، استعداد موسیقی) دانش آموز می باشد .

در مورد کودکان ۶ تا ۸ سال، والدین باید سؤال ها را برای آنها بخوانند و برای اطمینان از اینکه کودک سؤال را درست فهمیده است، یک بار دیگر هم از او سؤال کنند و بهترین راه آن است که از کودک خود بخواهند سؤال ها را تکرار کند.

آزمون گاردنر

برای همه
رایگان
75 هزار تومان


  • آگاهی نسبت به توانمندی های چندگانه خود

  • آگاهی به محیط شغلی و آموزشی متناسب با توانمندی


کلیک کنید

برای شروع بررسی کلیک کنید
محبوب

آزمون کشف استعداد

برای 7 تا 13 سال
هزار تومان
150
250 هزار تومان


  • سنجش مبتنی بر دیدگاه والد و کودک

  • بررسی استعداد های چندگانه

  • بررسی زمینه های شخصیت در پرورش استعداد

  • ارائه پلن رشد استعداد در استعدادهای شاخص

  • آگاهی و تمرکز بر استعدادها و رهایی از پراکندگی

  • آگاهی از نمرات دقیق در هر استعداد و امکان رشد استعداد های مورد نظر با نمرات کمتر


کلیک کنید

برای شروع بررسی کلیک کنید
ویژه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x