آزمون‌ های عصب روانشناسی(نوروسایکولوژی): چگونه و چرا انجام می‌شوند؟

آزمون‌ های عصب روانشناسی ، ابزارهایی هستند که برای سنجش عملکرد مغز و رابطه آن با رفتار و شخصیت افراد استفاده می‌شوند. در این مقاله، به بررسی انواع، روش‌ها و کاربردهای این آزمون‌ها خواهیم پرداخت.

اگر در تمرکز یا تصمیم گیری مشکل دارید، برخی از تست های ساده ممکن است برای کشف مشکل مفید باشد. این تست‌ها در شاخه‌ای از روان‌شناسی به نام نوروسایکولوژی قرار دارند. نوروسایکولوژی، علم مطالعه عملکرد مغز و نقش آن در تولید و تأثیرگذاری بر رفتار، شخصیت، هوش و سلامت روان افراد است

ویکی سنج
wikisanj
آزمون‌ های عصب روانشناسی

نوروسایکولوژی به این موضوع می پردازد که چگونه سلامت مغز شما بر مهارت ها و رفتار تفکر شما تأثیر می گذارد.

این آزمایشات معمولا با مداد و کاغذ در مطب پزشک انجام می شود. آنها همچنین ممکن است در رایانه انجام شوند. یا یک عصب روانشناس ممکن است فقط یک سری سوالات از شما بپرسد که شما به صورت شفاهی به آنها پاسخ دهید.

این آزمایش‌ها به روانشناسان کمک می‌کند تا به میزان توجه شما و میزان تمرکز شما روی چیزها نگاه کنند. آزمون‌های عصب روان‌شناسی، معمولاً چندین حوزه شناختی را ارزیابی می‌کنند. این حوزه‌ها شامل:

  • توانایی شما در تفکر، درک، یادگیری و به خاطر سپردن (شناخت)
  • حافظه
  • عملکرد حرکتی ( راه رفتن ، هماهنگی و غیره)
  • ادراک (چقدر از آنچه می بینید یا می خوانید خوب استفاده می کنید)
  • حل مسئله و تصمیم گیری
  • توانایی کلامی

ممکن است انواع مختلفی از آزمون به شما داده شود، از جمله:

  • تست حافظه: لیستی از کلمات، جملات یا اعداد را تکرار کنید.
  • تست شناخت: تشابه دو مورد را توضیح دهید. به عنوان مثال، اگر تصویر یک سگ و یک گربه را ببینید، ممکن است پاسخ دهید که هر دو حیوان هستند یا هر
  • تست ارتباط کلامی: برخی از آیتم ها را به عنوان فردی که به آنها امتیاز می دهد نام ببرید. همچنین ممکن است یک حرف از الفبا به شما داده شود و به شما گفته شود که کلماتی را که با آن حرف شروع می شوند فهرست کنید.
  • تست‌های حرکتی: این تست‌ها ممکن است شامل کارهایی مانند قرار دادن گیره‌ها در یک تخته با استفاده از یک دست و سپس با دست دیگر باشد.
  • همچنین ممکن است به شما آزمایشاتی داده شود تا ببینید چگونه شنوایی و بینایی شما بر تفکر و حافظه شما تأثیر می گذارد.


کاربردهای آزمون های عصب روانشناسی


آزمون‌ های عصب روانشناسی می‌توانند در شرایط مختلف مفید باشند. به عنوان مثال، اگر شما یا کسی که می‌شناسید، دچار تغییرات قابل توجه در تفکر، حافظه، رفتار یا شخصیت شده باشید، ممکن است نشانه‌ای از یک اختلال یا آسیب عصبی باشد. در این صورت، آزمون‌های عصب روان‌شناسی می‌توانند به تشخیص علت و شدت مشکل کمک کنند. آنها به روانشناسان کمک می کنند تا بفهمند که آیا مشکلات شما ناشی از یکی از موارد زیر است:

  • بیماری، مانند آلزایمر
  • آسیب مغزی
  • اختلالات عاطفی، مانند افسردگی یا اضطراب
  • تغییرات طبیعی مغز مرتبط با افزایش سن

 ویکی سنج
wikisanj یک از قدرتمندترین و پر داده ترین آزمون های عصب روان شناسی آزمون IVA-2 است. برای مطالعه بیشتر کلیک بفرمایید.


به ویژه برای روانشناسان و پزشکان مهم است که در مورد مشکلات فکری در مواردی که بیمار دارای اختلال حرکتی مانند بیماری پارکینسون است، مطلع شوند. این وضعیتی است که بر سلول های مغزی که حرکت و هماهنگی را کنترل می کنند تأثیر می گذارد.
افراد مبتلا به پارکینسون در نهایت ممکن است با حافظه یا ارتباط خود دچار مشکل شوند. اگر پارکینسون دارید، ممکن است به زودی پس از تشخیص، آزمون‌ های عصب روانشناسی انجام دهید. سپس نتایج آزمایش‌های آینده را می‌توان با اولین آزمایش مقایسه کرد تا ببیند آیا بیماری مهارت‌های فکری شما را تغییر می‌دهد یا خیر.


روش آزمون های عصب روانشناسی


مهم نیست که چه نوع آزمایش عصبی انجام می دهید، نیازی به مطالعه برای آن نخواهید داشت. با این حال، چند کار وجود دارد که باید قبل از آزمایش انجام دهید:

  • شب راحت بخوابید ، زیرا خستگی بر طرز فکر شما تأثیر می گذارد.
  • یک صبحانه خوب بخورید .
  • در رابطه با دارو ها و یا عادت های غذایی و نوشیدنی خود با روانشناس خود صحبت کنید تا در صورت وجود منع به شما یادآوری کند یا آموزش های لازم را از او دریافت کنید.
  • از روانشناس خود بپرسید که آیا می توانید داروهایی از جمله داروهای خواب را شب قبل مصرف کنید یا خیر.
  • در مورد تست های روانشناسی قبلی که انجام داده اید به روانشناس بگویید .
  • آرام باشید و نگران نتایج نباشید.
  • اگر دارو مصرف می کنید، شما یا یکی از نزدیکانتان باید فهرستی از تمام داروهایتان را به همراه داشته باشید. اگر در پاسخ به سوالات مربوط به سابقه پزشکی یا علائم خود مشکل دارید، فردی را که می تواند همراه خود بیاورید.


روش اجرای آزمون های عصب روانشناسی

بخشی از آزمایش شامل بررسی سابقه پزشکی شما خواهد بود. به عنوان مثال، اگر سکته کرده اید ، ممکن است فکر کردن یا صحبت کردن برایتان سخت تر باشد. این به عصب‌روان‌شناس کمک می‌کند تا چالش‌های شما را بهتر درک کند، اگر بداند که شما سکته کرده‌اید . روانشناس عصبی شما همچنین با شما یا یکی از نزدیکانتان مصاحبه خواهد کرد تا در مورد علائم شما بیشتر بداند. سپس تصمیم خواهند گرفت که چه آزمایشاتی داده شود.
تکنسینی که با روانشناس اعصاب کار می کند معمولاً آزمایشات را به شما می دهد. این شخص معمولاً یک «روان‌سنج» است، فردی که برای دادن و نمره دادن به این تست‌ها آموزش دیده است.

آزمون های عصب روانشناسی چقدر طول می کشد؟

آزمایش ممکن است 1 تا 6 ساعت طول بکشد. بستگی به این دارد که چقدر راحت هستید و شما و تکنسین چقدر سریع می توانید تمام سوالات را بررسی کنید. در طول جلسه استراحت خواهید داشت. در برخی موارد، ممکن است لازم باشد بیش از یک بازدید انجام دهید.

ویکی سنج wikisanj شاید بخواهید مطالعه کنید: اجرای آزمون IVA-2 در خانه


نتایج آزمون های عصب روانشناسی و پیگیری

پس از انجام آزمایشات، عصب روانشناس نتایج را بررسی می کند و گزارشی می نویسد. این شامل تشخیص و پیشنهاداتی برای درمان در صورت نیاز خواهد بود.
برنامه درمانی می تواند شامل آزمایش های پزشکی بیشتری مانند سی تی اسکن یا اسکن MRI از مغز شما باشد. این برای جستجوی تومورها یا سایر بیماری ها مفید است.
اگر تشخیص افسردگی باشد، درمان ممکن است شامل مشاوره نیز باشد . همچنین ممکن است داروهایی برای کمک به مدیریت علائم توصیه شود.
نتایج هر چه که باشد، بخشی از تاریخچه پزشکی دائمی شما خواهد بود. آنها در درک تصویر سلامت فعلی و نیازهای پزشکی آینده شما نیز مفید خواهند بود.
اگر زمانی به شما گفته شد که باید تحت آزمایش عصب روان‌شناسی قرار بگیرید، بدانید که این آزمایش‌ها برای دریافت تصویری از سلامت مغز شما در این لحظه است. مهارت های فکری شما ممکن است بدتر شود یا ممکن است بهبود یابد.
وقتی اکنون شما و روانشناستان اطلاعات بیشتری در مورد مغز خود به دست آورید، هر دوی شما می توانید بعداً تصمیمات هوشمندانه تری در مورد سلامت روحی و جسمی خود بگیرید.

منابع

تست‌های عصب‌روان‌شناختی: هدف، رویه و نتایج (webmd.com)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا