کمپین هدایت تحصیلی بدون پشیمانی

کمپین هدایت تحصیلی بدون پشیمانی

از کنکور 1404 به بعد عنوان دیپلم با رشته کنکور باید یکی باشه. جای خطا نداری!! بیا بهت بگم چطور انتخاب کنی تا پشیمون نشی.

X
چگونه با پدر و مادر خود ارتباط برقرار کنیم چگونه با پدر و مادر خود رفتار کنیم سر زدن به پدر و مادر نکاتی در مورد احترام به پدر و مادر انشا در مورد چگونگی رفتار با پدر و مادر چگونه با والدین خود صحبت کنیم چگونه قدر پدر و مادر را بدانیم

دانستنی های نوجوانان-گفتگو با والدین

گفتگو با والدین یکی از مهم ترین کارهایی است که ما به عنوان نوجوان یا جوان باید بیاموزیم. ما بیشتر وقت خود را با آنها می گذرانیم و آنها منبع بسیاری از امکانات ما هستند.

دانستنی های نوجوان-گفتگو با والدین یا سایر بزرگسالان

گفتگو با والدین یکی از مهم ترین کارهایی است که ما به عنوان نوجوان یا جوان باید بیاموزیم. ما بیشتر وقت خود را با آنها می گذرانیم و آنها منبع بسیاری از امکانات ما هستند. آنها نگران ما هستند و ما قلبا آنها را دوست داریم. از آنجا که ما به تازگی وارد فصل جدید زندگی شده‌ایم هم برای ما و هم برای آنها جا افتادن این مطلب که دیگر ما کودک دیروز نیستیم کمی زمان می برد. ما با آموزش تکنیک های گفتگو کردن می توانیم به این شرایط غلبه کنیم و شرایط بهتری را بسازیم. این مقاله برای نوجوانان و جوانان تهیه شده اما مطالعه آن به اولیا نیز توصیه می شود.

 مدت مطالعه: 6 دقیقه

 تعداد کلمات : 953

 مقاله همراه با ارائه راه کارهای کاربردی و پیشنهادات سنجشی

فهرست مطالب



چرا و چگونه؟

احتمالاً شما بیشتر از این‌که با والدین خود صحبت کنید با دوستان خود صحبت می‌کنید. این طبیعی است، حتی اگر شما و والدین‌تان رابطه خوبی داشته باشید.

با این حال، داشتن کمک، مشاوره و حمایت والدین خوب است. شما می‌توانید از سایر بزرگسالان نیز در زندگی خود حمایت دریافت کنید. شاید یک معلم یا مربی وجود داشته باشد که دوست دارید با او صحبت کنید.

در ابتدا، ممکن است شروع صحبت سخت به‌نظر برسد، به‌خصوص هنگام صحبت در مورد برخی موضوعات که گمان می‌کنید شرم آور است و یا ممکن است طرز فکر والدینتان نسبت به شما تغییر کند.در اینجا چند نکته برای آسان‌تر کردن صحبت ذکر می کنیم.

چرا ارتباط با پدر و مادر برای ما اهمیت دارد ارتباط فرزندان با والدین تحقیق در مورد ارتباط با خانواده با پدر و مادر بد چه کنیم چرا ارتباط با پدر و مادر و خواهر و برادر برای ما اهمیت دارد مشکلات با پدر و مادر انشا چگونه به پدر و مادر خود کمک کنیم چگونه به پدر و مادر خود نیکی کنیم

گفتگو یک مسیر دو طرفه

به همکلاسی های خود نگاه کنید. با کسانی اغلب گفتگو می‌کنید که آنها هم با شما گفتگو می‌کنند و علاقه مشترک دارید. گفتگو مسیر دو طرفه است و هر دو طرف باید تمایل داشته باشید که گفتگو کنید. دوباره به همکلاسی های خود نگاه کنید، افرادی در بین شما هستند که ممکن است از آنها خوشتان نیاید یا حتی با هم دعوا کرده باشید. با این حال آنها هم دوستانی از جنس و یا با علایق مشترک در کنار خود دارند. فکر کردن درباره این موضوع به شما کمک می کند تا درباره گفتگو با والدینتان بتوانید با فکر باز اقدام کنید.

منطقی باشیم

بیایید با هم صادق باشیم و واقع نگرانه به موضوع نگاه کنیم. یک کودک 7 یا 8 ساله که احتمالا خواهر یا برادر شماست را در نظر بگیرید. چه خطراتی ممکن است او را تهدید کند مانند تنها بیرون رفتن و تصادف کردن، گول خوردن توسط یک فرد بزرگسال یا همسن، درباره انجام تکالیفش که فردا معلمش از او می خواهد. چه فکر می کنید؟ 

پدر و مادرها می‌خواهند از ما حمایت کنند. آنها می‌خواهند ما انسان‌های مستقلی باشیم و در آینده بتوانیم وظایف‌مان را به خوبی انجام دهیم و برای زندگی در بزرگسالی آماده شویم اما اغلب مشکل از این‌جا آغاز می‌شود که ما به عنوان نوجوان یا جوان با ورود به نوجوانی به این نتیجه رسیده‌ایم که دیگر نیاز به دخالت‌های آنها نداریم و خودمان می‌توانیم بهترین تصمیمات را بگیریم. به این دلیل است که گفتگویمان اغلب با حالت ناراحتی آغاز می شود چه از طرف آنها و چه از طرف خود ما. 

باید یاد بگیریم چگونه گفتگو کنیم تا آنها بتوانند به ما اعتماد کنند و در عین حال که هنوز مراقب ما هستند فضای بیشتری برای داشتن استقلال در رفتار در اختیار ما قرار دهند. 

درباره موضوعات روزمره صحبت کنید

هر چه بیشتر کاری را انجام دهید، آسان‌تر می‌شود. صحبت کردن با بزرگسالان در زندگی شما در مورد چیزهای روزمره باعث ایجاد پیوند می‌شود و باعث می‌شود تا زمانی که نیاز به بحث در مورد موضوع جدی‌تری دارید، ارتباط برقرار کردن برای شما آسان‌تر شود.حتی صحبت‌های کوچک در زمان شام می‌تواند شما را نزدیک کند.

هر روز چیزی برای چت کردن پیدا کنید

می‌توانید مختصر و معمولی چت کنید. در مورد نحوه عملکرد تیم مورد علاقه‌تان در مسابقه صحبت کنید. مطلبی که یکی از معلمان‌تان گفته است به اشتراک بگذارید. در مورد یک پروژه مدرسه به آنها بگویید. یک پست یا عکس جالب را به اشتراک بگذارید. 

کارهایی را با هم انجام دهید که هر دو از آنها لذت می برید.

قدم بزنید با هم ورزش کنید، آشپزی کنید، با هم بخورید، بازی کنید، موسیقی بسازید، کمک کنید، با هم وقت بگذرانید. این به شما فرصتی می دهد تا یک گفتگوی معمولی داشته باشید.

هیچ وقت برای شروع دیر نیست. 

اگر اوضاع بین شما و والدین‌تان تحت فشار است، سعی کنید یک کار مشترک در قالب سرگرمی انجام دهید یک فیلم خنده دار با هم تماشا کنید تا بخندید. در مورد چیزهای کوچک صحبت کنید و … این روش‌ها راهی برای نزدیک‌تر شدن شماست.

چگونه در مورد موضوعات دشوار صحبت کنیم

شاید لازم باشد خبر بدی مانند نمره کم در امتحان را به والدین بدهید. شاید در مورد چیزی احساس ترس یا استرس دارید یا چیزی شخصی وجود دارد که می‌خواهید به اشتراک بگذارید، مانند یک فرد خاص در زندگی شما. اما شما نمی دانید که آنها چگونه واکنش نشان می‌دهند یا این‌که گفتن به آنها چه حسی خواهد داشت یا چگونه کلمات را پیدا خواهید کرد. در زیر روش آن را برایتان توضیح می دهیم:

1. به آنچه از والدین خود می‌خواهید یا نیاز دارید فکر کنید.

آیا می‌خواهید چیز مهمی به آنها بگویید ؟ از آنها کمک بخواهید ؟ می خواهید آنها به شما گوش دهند و صدای شما را بشنوند؟ یا به حمایت و توصیه آنها نیاز دارید ؟ برای چیزی به اجازه آنها نیاز دارید؟

اگر در مورد آنچه می‌خواهید تسلط داشته باشید به روند گفتگو کمک می‌کند. آن را در قالب کلمات زیر بیان کنید. مثلا:

  • “می ‌خواهم در مورد مشکلی که دارم با شما صحبت کنم می‌خواهم بدانید چه چیزی مرا آزار می‌دهد.”
  • “من در مورد چیزی به راهنمایی شما نیاز دارم. می‌توانیم صحبت کنیم؟”
  • ” باید از شما اجازه بگیرم تا هفته آینده به یک سفر کلاسی بروم. آیا می‌توانم در مورد آن به شما بگویم؟”
2. به احساس خود فکر کنید.

آیا نگران واکنش والدین یا بزرگسالان دیگر هستید؟ از اینکه عصبانی یا ناامید شوند می‌ترسید ؟ خجالت می کشید در مورد چیزی حساس یا شخصی صحبت کنید؟ احساس گناه می‌کنید چون به مشکل خوردید؟ اجازه ندهید این احساسات شما را از صحبت کردن باز دارند در عوض، اجازه دهید احساسات شما بخشی از گفتگو باشد.

احساسات را در قالب کلمات زیر بیان کنید. مثلا:

  • “می خواهم چیزی را به شما بگویم که کاملاً شخصی است. و من نگران واکنش شما هستم. اما به هر حال می‌خواهم به شما بگویم.”
  • “من باید با شما صحبت کنم. اما می‌ترسم شما را ناامید کنم.”
  • “باید در مورد چیزی با شما صحبت کنم. اما  خجالت می کشم لطفا به من کمک کنید تا آن را راحت تر بیان کنم”
  • “چیزی برای گفتن به شما دارم. من به کاری که انجام داده‌ام افتخار نمی‌کنم، و شما ممکن است عصبانی باشید. اما می‌دانم که باید به شما بگویم.”
3. تمرین کنید

اگر فکر می‌کنید وقتی زمان صحبت فرا می‌رسد ممکن است عصبی شوید یا… سعی کنید آنچه را که می‌خواهید در مقابل آینه بگویید، تمرین کنید. یا با یک دوست تمرین کنید. تمرین می‌تواند اعتماد به نفس ایجاد کند. این می‌تواند به شما کمک کند هنگام صحبت کردن احساس راحتی بیشتری داشته باشید.

4. زمان مناسبی را برای صحبت انتخاب کنید

زمانی را پیدا کنید که والدین یا بزرگسالی که می‌خواهید با او صحبت کنید، مشغول کار دیگری نباشد و حتما بپرسید: “آیا می‌توانیم صحبت کنیم؟ آیا اکنون زمان خوبی است؟” سعی کنید فضایی آرام یا خصوصی را پیدا کنید که در آن افراد حواس پرتی یا افراد دیگری در اطراف وجود نداشته باشند. و سپس، فقط شروع کنید.

آزمون بررسی وضعیت خانواده

برای همه
50 هزار تومان
75 هزار تومان


  • مشخص کردن دقیق چالش های خانواده

  • بررسی وضعیت سلامت خانواده

  • بررسی دیدگاه اعضای خانواده به عملکرد و ساختار خانواده

  • شناخت عملکرد و ساختار خانواده

  • یافتن مشکلات ارتباطی، حل مسئله ایفای نقش و… خانواده


کلیک کنید

برای شروع بررسی کلیک کنید
محبوب

مقالات مرتبط


آزمون های رایگان


0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x